torsdag, mars 15, 2007

En av ungerns många nationaldagar

Ja för att riktigt fira ungern idag så har Nina vart och gjort massa grejer i Pécs som jag inte har gjort under mina tidigare år här nere. Skäms! Tex så började vi med att gå in i den gamla turkiska kyrkan mitt på Szec´hényi tér. Har aldrig varit inne i den trots att den nästan är min granne men den var riktigt fin innuti faktiskt!
Stopp nummer två blev Pécs Zoo. Blev faktiskt lite imponerad av att de hade spå många djurarter men samtidigt så hade tigrarna och chimpanserna kommunistiskt små burar. Det gjorde ont i hjärtat att se. Men de håller på att bygga om i djurparken så nästa steg är att tigrarna ska få en större inhägnad istället för en bur. Låter mycket bättre!
Step 3 var att åka upp till TV-tornet. Never been there och det var en jättefin utsikt men det var lite kallt att stå där uppe! Så vi satte oss i "panorama" restaurangen och åt gestenýé puré och drack kaffe.
Sen var det slut med Pécs utbildningen för den här gången och vi åkte hem till O för lite soppa och film!
Efter detta så gick vi vidare till Caszar Pince eller på Pécsmål svensken och åt middag där. Otroligt god mat och gott sällskap och vi hittade en av det bästa vitviner jag har smakar på! Mumma
Ett snabbt quickstop på Replays men det var bara en besvikelse denna gången och sen var det hem!
Jag är übertrött av all den friska luften idag så nu ska jag sova!
Natti natti

Inga kommentarer: