onsdag, oktober 28, 2009

Ni hao/ Hola

Hejsan hejsan!
Igår blev nästan allt färdighandlat till Halloween. Bara eltejp och svart sprayfärg som saknas=)
Extra kursen på kvällen ställdes in och det var helt enormt skönt att ha lite lugn och ro på kvällen. Speciellt eftersom jag är så trött nu för tiden.

Satt och pluggade på eftermiddagen men vid sju tiden så gav hjärnan upp. Då blev det lite kvällsmat och sedan lekte jag med ett språkprogram jag har. Tanken var att borsta upp spanskan lite men igår kunde jag inte hålla mig utan testade även kinesiska. Herrejävlar vad svårt det var!
- Zhé ge nü hai zi zai kàn bào zhi
Tjejen läser en tidning.

Ja men tjenare...

3 kommentarer:

Unknown sa...

Hallå där!

Jag råkade snubbla över din blogg här mitt under lunchen och tycker den verkar intressant!

Jag har själv planer på att börja plugga medicin men har lite svårt att bestämma mig för vart bara. Hoppas därför på att du kanske kan hjälpa mig lite på traven med att svara på några "traditionella" frågor. Tar det i punktform.

1. Varför valde du Pecs över de andra universiteten?
2. Tror/tycker du ungerska är svårare än t.ex. rumänska?
3. Sparade du ihop pengar innan du åkte eller täckte CSN allting?

Det räcker nog med dem tre till att börja med. :-)

Mvh
Tony

Nina sa...

Hej hej! Kul att du funderar på att plugga medicin!
Här kommer svaren:
1. Att det blev just Pécs var lite av en slump faktiskt. Visste att jag ville plugga i ungern men tyckte Budapest var lite för stor stad. Så då blev det Pécs för det låg närmast mina släktingar.
2. Haha ungerska är svårt ja! Men ingen kräver att du ska lära dig det flytande. Så länge du kan ta en anamnes på sjukhuset så är lärarna nöjda iaf. Dessutom läser du 4 terminer ungerska. har aldrig provat på/hört rumänska så det kan jag inte uttala mig om :)
3. sparade inga pengar. Man kan ansöka om merkostnadslån från CSN som täcker skolavgiften.

Har du fler frågor så är det bara att fråga på. vill du ha längre utförligare svar är det bara att skriva ett mail! Mailadressen hittar du i sidomenyn!
Ha det så bra!

Unknown sa...

Hej igen Nina! Jättesjysst att du ville svara på frågorna! Är väldigt tacksam!

Jag har nog ett par till frågor, men vi kan ta dem över mail som sagt!

Tack igen!

Mvh
Tony