söndag, december 28, 2008

Back to basics

Ja hej och hå. den grå vardagen har svept sitt lilla täcke runt om mig.
Vaknade imorse av att väckarklockan ringde. Gick upp och blickade ut över kaoset som råder i kök och vardagsrum och tänkte: Jaha då var man här igen.
Sedan blev det lite frukost och så var det dags att öppna böckerna igen.
vid tretiden så hade söta T kommit tillbaka till Pécs så då kastade jag på mig lite kläder och hoppade in i en taxi för att möta upp henne för en sen lunch/tidig middag! Så härligt det var att ses igen. Vi gick till en restaurang jag aldrig varit på tidigare. Namnet började på Á men det är också allt jag kommer ihåg. Den låg nere i en källare och hade dukar som såg ut som mattor på borden. Inte ett enda bord var likadant och detsamma gällde de flesta stolarna också. Den hade en skön nedgången atmosfär. Jag åt en urgod bönsoppa. Mums mums.
Sedan blev det en liten promenad hem igen. Det var verkligen svinkallt ute och jag var alldeles för dåligt påklädd. Har man varit i alperna så tror man inte att det kan vara så kallt i ungern men se det är feeeel.
Jag beslöt mig för att ta en taxi hem. Väl inne i taxin så inser jag att det är något bekant med taxichauffören. Det var samma taxichaufför som en annan gång total-dissade mitt framtida yrkesval. Idag hade han något helt annat på hjärtat:
taxichaufför: Har du några exams kvar?
N: Ja jag har några stycken
T: Ja men det är ju jobbigt
N: Ja men förhoppningsvis så blir jag klar med dom snart så jag kan åka hem och då är ju allting över. Sedan blir allt strålande bra igen!
T: Det var kul att höra den vinklingen på saker och ting. Du förstår att jag har haft en dålig månad. December har varit helt skit.
N: (tänker eeeeh jaha du vill ha lite psykologisk stöttning och du väljer en av dina kunder, närmare bestämt mig att använda som bollplank. Intressant)
T: Men du vet vi säger på ungerska att när det är som mörkast så kan det bara gå uppför.
N: Vi har ungeför samma ordspråk i Sverige
T: Men du förstår. Det är så här. Jag har tappat bort mitt mål här i livet denna månaden. Jag vet inte vad mitt mål här i livet är. Jag är deprimerad och har inget mål här i livet.

vid den här tidpunkten hade vi kommit fram hem till mig. Jag sa några väl valda ord om att det snart är ett nytt år och det kommer säkert bli helt kanon och han kommer nog hitta sitt nya mål med livet snart. sedan hoppade jag ur bilen och önskade honom ett gott nytt år och joggade in i huset.
en sådan liten bisarr historia. Jag förväntade mig nästan att han skulle lägga sitt huvud mot min axel och gråta ut över att hans flickvän hade dumpat honom eller något liknande. Mest konstigt var att förra gången vi sågs så total dissade han mig för mina planer och mål med livet. Jaja! Well det händer alltid något konstigt när man ska ta taxi här i Pécs det är då säkert.
Nu ska jag krypa till kojs och se lite HIMYM.

Inga kommentarer: