onsdag, maj 20, 2009

Memo-metoden

Jag lovade ju för ett par dagar sedan att jag skulle ge ett exempel på hur memometoden fungerar och visa ett exempel på mina minnesregler.
Först och främst vill jag bara säga att det finns flera bra böcker om hur man använder sig av den här metoden på ett korrekt sätt och får ut mest utav den. Så detta är bara ett provsmak på hur det kan gå till:
  • Välj ett rum/hus/lägenhet som du känner väl. Tänk på hur det ser ut. Detta rummet sätter du sedan en stämpel på. Tex. i det här rummet ska jag ha alla smärtstillande mediciner eller ett annat alternativ kunde vara all fakta om en speciell cancersort etc..
  • Nu när detta rummet har fått sitt "syfte" så kan man börja placera ut föremål och människor i rummet. Alla grejer och personer ska ha sin plats i rummet så flytta inte runt på dom. Föremålen ska på något sätt symbolisera det du måste komma ihåg. Personerna kan du sätta symptom på etc.
  • När du har placerat ut allt i rummen så kan man gå igenom rummet ett par gånger så man är säker på vart allt har sin plats och vad föremålen står för. Sedan när du får frågan är det här en smärtstillande medicin så kan du i tankarna gå in i rummet och leta efter föremålet/en som är den medicinen.

Detta var väldigt basic och det tar ett tag innan man kommer igång med att få det att funka. det är också väldigt personlig eftersom du hittar på saker som passar dig. Minnesreglerna skulle inte kunna funka för en annan person för den personen kanske inte är så känd i ditt rum eller tänker på samma sätt som du. Eftersom det är personligt så kommer jag inte tala om exakt vad jag har för minnesregler men jag kan ge ett exempel på hur det funkar.

Exempel. Jag måste lära mig att Panodil är en smärtstillande tablett. (Nu kör vi inte minnesregeln på paracetamol som är den verksamma substansen utan vi håller oss till namnet Panodil). Jag har valt min lägenhet i ungern som ställe att "förvara" de smärtstillande medicinerna. När jag i tanken öppnar dörren till min lägenhet så ser jag en man som står i min hall. Han håller ena handen uppe vid pannan och i sin hand håller han en knippe dill. Pan(na) o(ch)dil(l). Panodil.Fortsätter jag längre in i hallen så står Iprenmannen där och spelar iprensången på en gitarr...

Sedan kan man fortsätta lägga in fler mediciner under samma kategori i lägenheten och fylla ut med folk som har bieffekter etc Typ en person kan ligga och sova i ett hörn om medicinen i fråga kan göra dig sömnig.

Så går det till. Det roliga blir sedan när man blir frågad om något och man ser sig själv springa in och ut ur lägenheter och rum medans man letar efter en man som står med en knippe dill i pannan etc.

Hoppas att det var någorlunda förståligt. Det ar väldigt kort om hur det funkar men gör så som det känns bäst för dig. Blanda inte olika kategorier i ett rum. Allt ska ha sin egen plats. Smärtstillande i ett rum hostmedicin i ett annat... Förstod ni det här?

Nu ska jag sova natti natti

Inga kommentarer: