lördag, december 05, 2009

ETR it's on

Idag registrerade vi våra exams för hela examensperioden.
Det är alltid lika trevligt att gå upp sjukt tidigt för att vara en lördag (portarna till registreringen slås upp kl 8) och bara vänta på att servern till ETR (programmet som skolan använder för registrering av examen) ska krascha. Det gör den varje år pga överbelastning.
Jag kan nämligen tala om för alla som inte håller till i Pécs är att vi får själva bestämma i vilken ordning vi ska ta examen. Varje dept bestämmer tillsammans med yearrepresentative vilka datum de ska ha examen och hur många studenter de tar emot varje dag.
Dessa datum bestäms en månad innan det är dags att signa upp. Därför är det extra spänt att se om man hinner få en plats de dagarna man vill ha eller om någon annan hinner före. Därför kraschar alltid ETR för hela skolan försöker logga in samtidigt.

Om man hittar på ett exempel så kanske ophthalmology tar emot 6 studenter den 16,17,18 december. Om man då vill ha den den 18 så får man skynda sig. Naturligtvis erbjuder de dagar genom hela examensperioden men man har oftast lagt upp ett schema på hur man vill ta examsen.

Nu ska jag ta en dusch och ytterligare en kopp kaffe. Stressnivån fördubblades precis. exams startar om en vecka.

2 kommentarer:

Timea sa...

Jag minns att vi hade en likadant system (fast då inte på dator utan på papper) när jag pluggade i Ungern (var länge sedan...). Jag tyckte det var så stressigt att kunna hinna i tid och skriva upp mig, och nu kan det vara ännu stressigare med krångliga datorer. Jag hoppas du får alla de dagarna som du vill ha.
Trevlig helg!
Tonci

Nina sa...

Vad roligt det är att höra historier från förr i tiden! Helt fascinerande att det är ungefär samma sak som nu bara att man blandar in datorer istället!
=)