måndag, augusti 17, 2009

En måndag till avklarad

Idag har jag haft nytta av att jag använde min kära syster som försökskanin. Stackarn fick i helgen utstå att jag vände och vred på alla hennes leder och gjorde massa underliga test på henne. Lachman, McMurreys, Apleys, Jobes, Neers, Tinleys test för att nämna några.
Idag på ortopedmottagningen fick jag använda några så det var ju inte slöseri med tid direkt.
Så något gott kom från mitt böjande även om försökskaninens kommentar var "Det känns som om du håller på att böja mitt knä ur led" Dock kunde den experimenterande läkarkandidaten konstatera att det inte var något fel på systers leder. Eller hmmm det var i alla fall före försökets början. Nästa försökskanin i familjen (för syster vägrar) är pappa. Starka armmuskler kommer jag i alla fall få.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej!

Jag har kommit in i läkarutbildningen i University of Debrecen. Även om vi inte kommer att studera på samma universitet, så finns det säkert många likheter eftersom det är samma land. Därför skulle jag vara otrolig tacksam om du kunde svara på mina frågor.

Jag har hört att det är extremt svårt att klara av studierna. någon har sagt att endast 40 av 200 studenter har lyckats ta sig vidare till år 2 (i semmelweis). är det verkligen så svårt att klara sig i Ungern? vad krävs det egentligen för att lyckas?

jag har t ex bara läst Kemi A+B, Biologi A+B och fysik A. Jag har inte ens läst matte C men ändå klarat av intagningsprovet. Är det kört för mig redan? :(

hoppas du kan ge mig några råd..

lycka till med dina studier!

MVH
B.E.

Nina sa...

Hejsan!
De första åren är tuffa naturligtvis men när man kommer in i det så blir det lättare. Det är definitivt inte kört för dig. Självklart kan jag svara på alla frågor du har men det är lättare om du skickar ett mail till mig så kan jag svara lite mer utförligt. Mailadressen hittar du under kontakt i sidoraden!
/Nina